Home Open trainingen Sales en Service
De telefoniste/receptioniste als visitekaartje van de organisatie

De eerste indruk

De telefoniste of receptioniste is de eerste persoon in de organisatie waar een klant contact mee heeft als hij of zij belt of op bezoek komt. Zij verzorgt vaak de eerste opvang van klanten bij een bezoek aan of telefoontje naar de organisatie, variërend van vertegenwoordigers, adviseurs en klanten tot mensen met klachten. Zij, meestal is het een zij, heeft daarmee meer invloed op de klantbeleving dan een mooie website of mooie productcatalogus waar veel in geïnvesteerd is.

Daarnaast ondersteunt de telefoniste / receptioniste ook vaak het management. De functie van telefoniste / receptioniste is daarmee veelomvattend.

Om de functie goed uit te kunnen voeren zal de receptioniste / telefoniste zowel technisch als sociaal vaardig dienen te zijn, maar ook kunnen    multi-tasken, organiseren en stressbestendig zijn. Een goede reden dus om haar goed voorbereid te laten zijn op haar taak.

Tijdens de praktische training 'De telefoniste/receptioniste als visitekaartje van de organisatie' staan we stil bij zowel de technische als de menselijke kant van het vak, aan de orde komen bijvoorbeeld: empathie, hart voor de klant, stemgebruik, opnemen en doorverbinden, telefoonnotities maken, omgaan met onbereikbare collega’s, interne (onbewuste) tegenwerking, etc. zodat effectief en efficiënt vorm gegeven kan worden aan de functie.

Want u weet: een eerste indruk kunt u maar één keer maken!

Lees meer...
 
De monteur als ambassadeur

U bent het bedrijf

U werkt als (service-) technicus bij een bedrijf. Elke dag bent u op stap om reparaties of onderhoud uit te voeren bij de klant. Voor de klant bént u het bedrijf waar u voor werkt!

Vanuit uw vakkennis weet u hoe u technische problemen moet oplossen. Een klant is echter meer dan zijn ‘probleem’! Tijdens de ééndaagse training De monteur als ambassadeur richten we ons dan ook vooral op de ‘klant’-kant van het werk: U wordt zich bewust van de effecten van uw huidige gedrag op de klant en hoe u energieker en vakbekwamer op uw klant kunt overkomen. Na het volgen van deze training kunt u zich ook écht als het visitekaartje van uw organisatie presenteren bij uw klant.

Tijdens de 2 daagse training geven we bovendien ook aandacht aan de commerciële kant van het vak. Bent u zich namelijk bewust van de commerciële waarde van uw functie? Door de problemen van de klant op te lossen ontstaat er namelijk een vertrouwensrelatie, waarbij de klant u ziet als onafhankelijk adviseur. Voor u en uw organisatie een uitgelezen kans om te ontdekken of er kansen voor meer omzet zijn. Daarnaast besteden we ook aandacht aan klachtenopvang, het omgaan met verwijten en de grenzen tot waar u toezeggingen kunt doen t.a.v. garanties, levertijden, etc. Zo werkt u niet alleen aan grotere klanttevredenheid en klantbehoud, maar ook aan omzetverhoging voor de organisatie.

Gewoon… door een klant goed te ‘servicen’,
want ‘service’ is geen afdeling maar een mentaliteit!

Lees meer...
 
Telefonische acquisitie en relatiebeheer

Adviseur of acquisiteur?

Een klant heeft geen behoefte aan een verkoper! Een klant wil een serieuze gesprekspartner die hem of haar helpt met een probleem of uitdaging. Dit vraagt om een goede afstemming!

Een goede verkoper heeft dan ook meer nodig dan productkennis. Een goed beeld van de koopmotieven, vooronderstellingen en financiële armslag van de klant zijn essentieel. Om een vertrouwensrelatie op te bouwen moet u dus niet alleen productkennis hebben, maar ook een goede portie emotionele intelligentie en mensenkennis.

In de praktische training ‘telefonische acquisitie en relatiebeheer’ leren we u het juiste evenwicht te bereiken tussen ‘mens’ en ‘product’. Door het aanleren van diverse ‘mens’-gerichte vaardigheden bent u in staat meer uit uw klant te halen en een lange termijn relatie te realiseren. Prettig…. want het is makkelijker en goedkoper meer omzet uit een bestaande klant te halen dan om steeds nieuwe klanten te werven!

Lees meer...
 
Professioneel en klantgericht telefoneren

Een prettig gesprek

Als u veel aan de telefoon zit met (zakelijke) relaties weet u ook hoe belangrijk deze gesprekken zijn en welke bijdrage deze gesprekken kunnen leveren aan uw acquisitie, omzet en klantbehoud.

Het is een uitdaging om deze gesprekken ook professioneel, efficiënt en met een goed resultaat te laten verlopen. Door meer zicht te krijgen op uw huidige manier van bellen ontdekt u waar u nog het meest te ´winnen´ heeft.

Aan de orde komen de kunst van het vragen stellen, het tussen de regels door luisteren naar de klant, het meedenken met en aanvoelen van de klant, het omgaan met bijzondere wensen, eisen of klachten, servicegericht telefoneren en werken aan lange termijn relaties met klanten of cliënten, relatiebeheer, respect voor de beller, omgaan met verschillende soorten klanten en hun reacties, etc.

Zodat u aan het einde van de praktische training 'professioneel en klantgericht telefoneren' doelgericht uw gesprekken kunt voeren en succesvol kunt afronden.
Ook bij die langdradige of lastige beller.

Lees meer...
 
Met succes telefonisch verkopen

Het is een vak!

Telefonisch verkopen. Het is eigenlijk nog lastiger dan iets verkopen aan klanten die tegenover u staan, u ziet uw klant (letterlijk!) niet staan, iets aanwijzen kunt u niet en laten voelen al helemaal niet.

Uw hele sale is dus afhankelijk van uw stem, uw woordgebruik, uw gespreksvaardigheden en de manier waarop u het contact met uw klant weet op te bouwen en te behouden.

Tijdens de praktische training succesvol telefonisch verkopen krijgt u inzicht in de manier waarop u op dit moment telefoneert en waar nog kansen liggen. We leren u de regie te behouden in het gesprek, om te gaan met lastige klanten en interesse van de klant om te zetten in een verkoop of goede dienstverlening.

Lees meer...
 
Persoonlijk verkopen

Commercie is de emotionele intelligentie gebruiken!

Anno nu zijn er veel aanbieders waar een klant uit kan kiezen. Waarom zou de klant juist nu voor uw bedrijf of product kiezen?

Een goede verkoper is ten eerste een goede adviseur! Iemand waarin mensen vertrouwen hebben. Iemand waarvan (potentiële) klanten denken: die meneer of mevrouw weet wat ik wil en dat ik niet meer wil betalen dan nodig is!

Het vraagt goede communicatieve vaardigheden en inzicht in de klant om dit vertrouwen te bereiken. Ten eerste om een goed beeld te krijgen van de klant, zijn problemen, behoeften of wensen. Ten tweede om een op de klant toegesneden advies te kunnen geven. En ten derde: om de klant ook over te laten gaan tot een koop. Want pas dan heb je ook de sale van je product of dienst binnen!

Tijdens de 4-daagse training 'Persoonlijk verkopen' leert u hoe u uw klanten zodanig kunt benaderen dat ze u meer zien als partner en adviseur dan als verkoper. Zowel telefonisch als face-to-face. We onderzoeken wat u al in huis heeft om dit te kunnen, we ontdekken waar uw uitdagingen liggen en we helpen u die te ontwikkelen.

Lees meer...
 
Doeltreffend (telefonisch) debiteurenbeheer

Omzet is pas omzet als het geld binnen is!

We horen het overal: onze klanten betalen later of niet en dat terwijl de omzet toch al lager is dan voorheen. Een goed debiteurenbeheer is daarom belangrijker dan ooit om voldoende geld op de rekening te houden, renteverliezen te beperken, etc. Want u wilt aan het eind van de maand toch ook uw salaris weer ontvangen?

De telefoon is een effectief en vriendelijk middel om een vordering betaald te krijgen. Het vraagt wel om goede communicatieve vaardigheden en een goed intern volgsysteem.
Want u wilt niet alleen dat uw klant snel betaald, maar ook dat hij/zij klant blijft!

Tijdens de training 'effectief (telefonisch) debiteurenbeheer' onderzoeken we het huidige volgsysteem en de telefoonvaardigheden die u nu al heeft of nog nodig heeft en spijkeren deze bij.

Zodat uw klant snel betaald en blijft betalen!

Lees meer...
 


© 2018 Kleinveld Okkerse